Gdy jeden z rejonów Siedmiu Królestw nawiedza widmo zarazy, żaden z jego mieszkańców nie może czuć się bezpieczny. Choroba nie zna rozgraniczeń i atakuje zarówno młodych, starych, mężczyzn, kobiety, jak i dzieci – zjawia się niepostrzeżenie, nie ma dla niej znaczenia czy jesteś zwykłym chłopem, karczemną dziwką czy lordowskim dzieckiem, kiedy bowiem nadejdzie…
… może Cię zabrać ze sobą.
Każdy mieszkaniec tego rejonu Siedmiu Królestw, który na wskutek wydarzeń losowych został nawiedzony przez widmo choroby, jest zobowiązany wykonać rzut kostką, co zadecyduje o stanie zdrowia postaci. Losowanie dzieli się na cztery możliwości:
pełnię zdrowia,
I stadium choroby,
II stadium choroby,
III stadium choroby.
W zależności od specyfiki panującej zarazy, pierwsze stadium ograniczać się może do najlżejszych, szybko uleczalnych objawów epidemii, natomiast ostatnie stadium jednoznacznie jest ze stanem agonalnym i wyłącznie dzięki działaniom fabularnym można wyrwać się z pęt śmierci. Pełnia zdrowia gwarantuje brak zachorowania do momentu, w którym postać nie będzie miała styczności z inną, chorą na II bądź III stadium.
W przypadku, gdy gracze nawiedzonego epidemią rejonu nie będą starali się opanować szalejącej choroby, ta może przenieść się na sąsiadujące regiony – w konsekwencji również mieszkańcy ościennych części królestwa zostaną zobowiązani do wykonania rzutów kostką. Istnieje możliwość, by to sąsiednie rejony starały się zapobiec rozprzestrzenieniu epidemii – wtedy jednak będą musieli podjąć ku temu odpowiednie kroki w asyście Mistrza Gry.
Każde stadium zachorowania należy leczyć drogą fabularnej rozgrywki – w razie braku reakcji ze strony użytkownika, stan postaci może się pogorszyć (z pełni zdrowia do stadium I, ze stadium I do stadium II bądź ze stadium II do III) lub postać może umrzeć (wyłącznie w stadium III). Mistrzowie Gry będą czuwać nad przebiegiem chorób, ich zadaniem będzie zarówno informowanie o stanie zdrowia, jak i gwarantowanie obecności maestrów czy też innych postaci oferujących leczenie.